‘Wel een mondkapje in de tram maar niet in de klas, dat kan ik niet uitleggen’

0
102

Lesgeven in coronatijd is een flinke worsteling, merken veel scholen nu de eerste week achter de rug is. Want: wel of geen mondkapjes, en wel of geen afstand tussen de leerlingen. En hoe moet het met de ventilatie? Het blijkt een hele klus om te bedenken wat wijsheid is. Kritische volgers van het kabinet pleiten voor meer duidelijkheid.

“Het kabinet moet de scholen een heel duidelijk en dwingend advies geven over wat ze moeten doen in welke situatie. De adviezen die ze nu krijgen van het RIVM en het OMT zijn niet helder en zijn voer voor discussie”, zegt Wim Schellekens van het Redteam, een groep experts die de maatregelen van het kabinet tegen het licht houdt.

Hij wijst er ook op dat de adviezen nu voor alle regio’s hetzelfde zijn. “Terwijl de situatie in Amsterdam heel anders is dan in Assen. Daar kunnen de scholen eigenlijk helemaal open, zonder al te veel aanpassingen. Maar in Amsterdam komen er dagelijks veel besmettingen bij. En is de kans op een besmet kind op school dus heel groot.”

Een mondkapje in de gang

Hoewel de adviezen misschien hetzelfde zijn, zijn er in de praktijk grote verschillen tussen scholen en dus ook grote verschillen in de aanpak. Zelfs tussen scholen van hetzelfde bestuur. De ene kiest voor het dragen van mondkapjes in de gangen, de ander voor zo goed mogelijke spreiding tussen leerlingen.

Zo hebben ze op het Hervormd Lyceum in Amsterdam-Zuid besloten om mondkapjes in te stellen. “In onze gangen lukt het niet om 1,5 meter afstand tussen leerlingen en docenten te bewaren. Daarom hebben we afgesproken dat iedereen een mondkapje moet dragen als je je verplaatst in het gebouw of als je in de hal zit”, zegt rector Wilfred Vlakveld.

Hij vertelt dat er kort na het besluit over de mondkapjes het advies kwam vanuit de VO-raad om zoiets niet de doen. “Ik kan dat niet uitleggen. Leerlingen moeten een mondkapje op in de tram. In een schoolgebouw met duizend man hoeft het niet. En dan ga je weer naar huis en dan mag je maar met zes mensen theedrinken. Ik vind het niet logisch.”

‘Waar zijn we aan toe?’

Wat betreft de ventilatie zit het volgens Vlakveld nu wel goed in het gebouw. “We hebben een natuurlijk ventilatiesysteem en laten de deuren en ramen open.” Maar op het Hermann Wesselink College in Amstelveen, dat onder hetzelfde bestuur valt als de school in Amsterdam-Zuid, maken ze zich juist druk over het gebrek aan ventilatie.

“De ramen van de lokalen kunnen niet open, we hebben hier geen ventilatie”, zegt rector Bert Kozijn. Hij vertelt dat de school in januari overgaat naar een gloednieuw gebouw waar de ventilatie wel op orde is. “Maar tot die tijd moeten we het dus doen met wat we hebben.”

De school heeft daarom aanvullende maatregelen genomen. “We hebben bijvoorbeeld een aangepast lesrooster zodat we de leerlingstromen kunnen scheiden. Zo kunnen collega’s veilig over de gang”, zegt Kozijn. Volgens de GGD is het vanwege die maatregelen verantwoord om les te geven op de school.

Toch was het voor bestuurder Duco Adema geen makkelijk besluit om de school open te laten gaan. “De GGD zegt dat verspreiding door de lucht niet zo’n rol speelt. Terwijl je vanuit andere hoeken juist hoort over de risico’s. Waar zijn we dan aan toe? Uiteindelijk heb ik besloten om de landelijke richtlijnen te volgen.”

De nieuwe coronabrandhaarden

Dat alle scholen open moeten staat volgens Schellekens van het Redteam niet ter discussie. “Kinderen moeten naar school, maar wel op een veilige manier. Ze zitten op school urenlang dicht op elkaar en kunnen het virus aan elkaar overdragen. Voor je het weet zijn onze scholen de nieuwe brandhaarden van deze crisis.”

Daarom moeten volgens hem alle mogelijke maatregelen worden genomen om besmettingen te voorkomen. “Afstand houden in de klas en op de gang. En waar dat niet kan moet een mondkapje worden gedragen. Dat helpt. Als er scholen dicht moeten vanwege besmettingen, zou dat doodzonde zijn.”

Bron: nos.nl