Trots Utrecht verwelkomt de derde grote wielerronde

0
29

Nog niet eerder lukte het één stad om alle drie de grote wielerrondes te verwelkomen. Tot vanavond in Utrecht. Dan start en finisht de Vuelta in de stad. Na een etappe-aankomst van de Giro d’Italia (2010) en de start van de Tour de France (2015) kan Utrecht nu trots het laatste vakje op de bingokaart inkleuren.

“Drie wielerrondes in één stad is uniek, maar niet van tevoren gepland”, zegt hoogleraar sportontwikkeling Maarten van Bottenbrug van de Universiteit Utrecht. Hij doet onderzoek naar de start van de Vuelta, wat mensen ervan vinden en wat het de stad oplevert. Utrecht heeft enorm gelobbyd om dit voor mekaar te krijgen en “het wordt natuurlijk ook steeds makkelijker als je dit al een of twee keer hebt gedaan”.

De hoogleraar begrijpt dat Utrecht zich wil profileren als fietsstad. “Toen ik gisteren bij de ploegenpresentatie ging kijken stond ik zelfs in een fietsfile. De waarde van gezond stedelijk leven, daar past een wielerevenement zoals de Vuelta bij uitstek bij.” Daar komen organisatorische voordelen bij: “Je hoeft er geen stadion voor te bouwen en het is heel toegankelijk. Dus het vraagt om minder grote investeringen en je krijgt er een enorme zichtbaarheid voor terug.”

Die zichtbaarheid voelt burgemeester Sharon Dijksma ook. “Over de start van de Tour in 2015 wordt nog steeds gesproken en ik ga ervan uit dat La Vuelta een net zo’n onuitwisbare indruk gaat achterlaten op de stad. Een wielerwedstrijd is daarnaast bij uitstek een volksfeest, omdat iedereen langs de route kan staan en het evenement kan meemaken.”

Het is natuurlijk altijd de vraag of je grote evenementen moet willen organiseren, zoals ook het Songfestival of het WK Hockey. Eerder onderzocht de Universiteit Utrecht wat de start van de Tour de France financieel betekende. Toen deden bezoekers van de Tourstart 23 miljoen aan extra uitgaven. Daar stond toen wel 15 miljoen aan kosten tegenover.

Toch is het volgens Van Bottenburg onvoldoende om alleen naar de financieel-economische impact te kijken. Er zijn natuurlijk ook altijd mensen die helemaal niet van fietsen houden en niet afgesloten wegen en omleidingen zitten te wachten. Ook winkeliers kunnen er last van krijgen.

Daarnaast is een groot evenement pas een succes als het een succes wordt. “Stel dat er een ongeluk of een aanslag plaatsvindt. Dat weet je niet van tevoren, je neemt ook een soort risico.”

Soms moet je als stad ook eens een risico lopen, denkt Van Bottenburg. “Je wil ook dat de bewoners trots zijn, een goed gevoel krijgen”, redeneert de hoogleraar. “Als je niks doet wordt het ook saai, he.”

Organisator Simone Richardson van La Vuelta Hollanda benadrukt dat het niet alleen om Utrecht draait. “Dat we daarnaast de wielergekke steden ‘s-Hertogenbosch en Breda aandoen zorgt dat de impact in Nederland nog veel groter is. We kunnen ons daarmee op ons best aan de wereld tonen.”

Dat is meteen ook het verschil met de start van de Tour de France in Utrecht van 2015. Vorige keer was de organisatie alleen in opdracht van de gemeente Utrecht. Nu gaat het om een samenwerkingsverband tussen Utrecht, Den Bosch en Breda en de provincies Noord-Brabant en Utrecht.

“Als de Vuelta dit weekend door Utrecht en Brabant trekt zal het de horeca zeker veel opleveren,” denkt Van Bottenburg. Er worden honderdduizenden toeschouwers langs de route verwacht. Maar het levert meer op: “Het publiek gaat dit weekend waarschijnlijk met een goed gevoel naar huis.”

Parcoursbouwer Ron Looy leidt je langs de route die de renners volgen:

Bron: nos.nl