KLM probeert vandaag alle in Europa gestrande reizigers op een nieuwe vlucht te zetten. Gisteren ontstond er een unieke situatie toen de maatschappij besloot zo’n veertig toestellen leeg terug te laten vliegen naar Schiphol, terwijl vele honderden passagiers daardoor strandden op Europese luchthavens.
“De eerste passagiers van zaterdag hebben inmiddels kunnen vertrekken en er wordt tegelijkertijd hard gewerkt aan het omboeken van andere passagiers die hun bestemming door de onvoorziene omstandigheden niet hebben kunnen bereiken”, meldt het bedrijf.
Of het lukt om alle gestrande reizigers vandaag nog te helpen, kan het bedrijf niet zeggen. Sommige mensen hebben de nacht doorgebracht in een door de KLM geregeld hotel, anderen moesten op een luchthaven slapen en zijn daar woedend over.
Vertragingen door onweer
KLM verwacht dat vandaag zulke drastische maatregelen niet nodig zijn. Wel waarschuwt het bedrijf dat de drukte op Schiphol en het voorspelde onweer nog kunnen leiden tot enkele vertragingen of verstoringen.
Het luchtvaartbedrijf wijt de problemen van gisteren aan een ongunstige windrichting en baanonderhoud op Schiphol, waardoor minder toestellen konden landen of vertrekken.
‘Schandalig’
Ondertussen laten gedupeerde reizigers van zich horen op sociale media. “Schandalig”, zegt een man die de nacht met zijn familie doorbracht op Schiphol omdat hij geen hotelvergoeding zegt te hebben gekregen van KLM.
Anderen strandden op een Europese luchthaven omdat hun KLM-vlucht leeg naar Schiphol vloog en zijn teleurgesteld over de afhandeling van KLM.
Vandaag gaat de drukte op de luchthaven in golven. Het is druk, maar volgens Schiphol is de drukte behapbaar. De luchthaven kampt al weken met grote problemen vanwege personeelstekorten en grote aantallen reizigers. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt met de vakbonden over een extra beloning voor personeel dat in de zomer werkt.
Bron: nos.nl