Klagen over mijn eindexamen: heeft dat zin?

0
114

Wat is er gebeurd?

Eerst even: wat is het LAKS precies?

LAKS staat voor Landelijk Aktie Komitee Scholieren. De club bestaat dan ook uit scholieren, die zich allemaal inzetten om jouw school te verbeteren. Jongeren uit dat team praten bijvoorbeeld mee met de politiek over het onderwijs en komen op die manier op voor scholieren.

Dat opkomen doen ze ook tijdens de eindexamenperiode, of je nou op het praktijkonderwijs zit of vwo-examens moet doen. Via dit meldpunt van het LAKS kun je jouw klachten insturen over een eindexamen dat je hebt gemaakt. Al die klachten worden verzameld, waarna het team ermee aan de slag gaat.

Waarover kan ik een klacht indienen?

In principe kan je overal over klagen. Bijvoorbeeld over een te lang examen, een fout die je hebt ontdekt of geluidsoverlast. Alleen moet je wel altijd zo precies mogelijk uitleggen wat de situatie was en waarom je daardoor minder goed hebt kunnen presteren. “We kunnen er niet veel mee als iemand opbelt om alleen te vertellen dat het examen te moeilijk was”, zegt Sarah van het LAKS.

Ze vragen dan ook goed door om erachter te komen waar dat dan precies aan lag. “Het is echt belangrijk dat je goed kan uitleggen wat er moeilijk was aan het examen, of dat met een bepaalde vraag te maken had of met de antwoordmogelijkheden. Pas dan kunnen we er wat mee.”

En gaat je klacht over iets waardoor je werd afgeleid, dan is het advies van Sarah om daar ook alle details over te omschrijven. “Vertel ons op welke school dit is gebeurd, tijdens welk examen en wie of wat daarbij betrokken was. Met die informatie op zak kunnen we dan aan de slag.”

Wat gebeurt er met mijn klacht?

Per klacht kan het verschillen wat daarmee gebeurt. We zetten de meest voorkomende klachten voor je op een rij en leggen uit wat daarmee gebeurt.

Gaat de N-Term omhoog als ik klaag?

De N-Term staat voor normeringsterm: het cijfer dat bepaalt hoe streng je examen wordt nagekeken. Dat cijfer verandert niet meteen wanneer jij klaagt over geluidsoverlast, maar kan wel veranderen als sommige klachten te laat binnenkomen. Dan moet je denken aan ontdekte fouten nadat de examens al zijn nagekeken. Gaat het om een fout waarbij jij misschien toch meer punten kan scoren, dan wordt zo’n klacht ook meegenomen bij het bepalen van de N-term.

En verder gaan eigenlijk de club die de examens ontwerpt, docenten en toetsdeskundigen over de normeringsterm. Nadat de examens zijn nagekeken door docenten, vergelijken de examenontwerpers de resultaten bijvoorbeeld met voorgaande jaren, om te checken of dat een beetje in lijn ligt. Ze kijken ook naar het aantal klachten en ze vragen docenten hoe moeilijk zij het examen vonden.

Heeft het dan dus zin om te klagen?

Ja, het heeft zin om te klagen. En in sommige gevallen kan het dus ook echt zo zijn dat er aanpassingen komen, waardoor jij misschien een beter cijfer krijgt of scholieren het examen volgend jaar onder betere omstandigheden kunnen maken. Maar, je klacht moet dan wel uit meer informatie bestaan dan alleen ‘het was een veel te moeilijk examen’ of ‘ik raakte afgeleid’.

“Het heeft sowieso zin om ons te bellen”, zegt Sarah. “Al is het om stoom af te blazen of om te vertellen hoe het examen ging. Ook dat kan heel fijn zijn, om daar even met iemand over te praten. Dus weet ons te vinden. Voor je klachten, maar ook om gewoon even te kletsen.”

Bron: nos.nl