Een communicatietraining? Waarom zou je? Je communiceert toch gewoon prima? Alleen al voor mensen die op deze wijze reageren op het voorstel om een communicatietraining te volgen, zou een dergelijke training verstandig zijn, om zo inzicht te krijgen in je eigen communicatiestijl en de effecten die deze stijl heeft op anderen.
Bereik eenvoudiger je doel door beter te communiceren
Dat inzicht en uiteraard het verbeteren van communicatietechnieken staan onder andere centraal tijdens een communicatietraining. Door het volgen van een communicatietraining worden je communicatietechnieken verbeterd. Je zult daardoor een stuk duidelijker overkomen en weet je beter aansluiting te vinden. Zo bereik je uiteindelijk ook eenvoudiger je doel. Natuurlijk ben jij voor jezelf duidelijk, maar hoe ervaren anderen dat en hoe kun je dat eventueel verbeteren? Een communicatietraining houd je een spiegel voor en vrijwel altijd blijkt dat bepaalde zaken eenvoudig verbeterd kunnen worden.
Training in kleine groepjes
Aan bod tijdens een communicatietraining komen vaardigheden als zelfbewust overkomen, actief luisteren, doorvragen, inlevingsvermogen, het zo kort en duidelijk mogelijk formuleren, feedback geven en krijgen en gesprekstechnieken. Doorgaans worden de communicatietrainingen in kleine groepjes gegeven waardoor er ruim voldoende aandacht voor je is en je dus snel bepaalde aspecten aan kunt passen om voortaan beter te communiceren.
Hoe ga je om met klachten, weerstand en emotie?
Vrijwel elke communicatietraining begint met zelfreflectie; hoe communiceer je, wat is goed en wat zijn de valkuilen? Daarna worden de voor jou relevante onderwerpen behandeld. Je krijgt vraag- en doorvraagtechnieken aangeleerd, leert hoe je actief kunt luisteren en hoe je meningen en boodschappen op een korte en bondige wijze kunt presenteren. Ook is er aandacht voor overtuigingskracht en hoe je om kunt gaan met klachten, weerstand en emoties. Ook zaken waar veel mensen moeite mee hebben en iets dat heldere communicatie vervolgens vaak in de weg staat.
Zo concreet mogelijk
Uiteraard hoort bij een communicatietraining ook non-verbale communicatie aan bod en leer jij je al prima ontwikkelde gesprekstechnieken en vaardigheden verder verbeteren. Om de communicatietraining zo concreet mogelijk te houden, worden voorbeelden uit de praktijk van alledag besproken, worden rollenspellen gespeeld om bepaalde zaken duidelijker te maken en maak je tijdens een communicatietraining een strikt persoonlijk verbeterplan, omdat communiceren ondanks alles toch ook iets van jezelf is.
Afstemmen op het doel
Het volgen van een communicatietraining kan nooit kwaad. Sterker nog, jij en ook je omgeving hebben er baat bij. Uit onderzoek onder deelnemers bleek dat zij na het volgen van een communicatietraining hun communicatie beter af kunnen stemmen op het doel, de situatie en degene met wie je praat. Bovendien merkten zij dat zowel de communicatie als de non-verbale communicatie beter geworden is. Deelnemers merkten dat hun boodschap beter door anderen gehoord werd en dat hun communicatie prima bleef in meer lastigere situaties.
Je eigen verbeterpunten staan centraal
Een communicatietraining is maatwerk en persoonlijk. Daar weten ze bij Steyn&Allberg alles van. Daarom staan je eigen verbeterpunten centraal. In dat kader zal een goede aanbieder van een communicatietraining voor de cursus contact met je opnemen om de leerdoelen te bespreken, zodat daar tijdens de training op ingespeeld kan worden.